utorok 11. apríla 2017

Projekt ideálna manželka - recenzia

Keďže toto leto to bude už rok, čo sa môžem označovať ako manželka, aj keď toto oslovenie moc často nepočujem, samozrejme že ma musela osloviť kniha s názvom Projekt ideálna manželka od austrálskeho spisovateľa Graeme Simsiona :-) Už len pre tú srandu králikov, nech viem aká možno nikdy nebudem.

Keď som si na Martinuse prečítala, o čom táto kniha je, veľmi ma to zaujalo, keďže je pre mňa život ľudí s autismom a jeho rôznymi formami fascinujúci. Ako vnímajú tento svet, ako spoločnosť vníma ich. Hlavná postava tejto knihy Don Tillman trpí Aspergerovým syndrómom, tiahne mu na 40tku a spoločnosť od neho očakáva, že v tomto veku už bude mať nejakú tú druhú polovičku. Avšak málo ľudí z jeho okolia (dokonca občas si to neuvedomuje ani on sám) vie, že má tento syndróm. O to je to zaujímavejšie, že Don je profesorom na univerzite.

Don nevie, ako sa v spoločnosti správať, ako prejaviť empatiu voči niekomu. Jeho život je usporiadaný podľa pravidiel, každý týžden je to isté, chodí všade načas. Netoleruje žiadne  odchýlky. Jednoducho musí byť všetko tip top. A presne taká musí byť aj jeho manželka. Rozhodne sa, že pri výbere bude postupovať podľa dotazníku, na základe ktorého si vyberie tu správnu, inteligentnú nefajčiarku, ktorá musí spĺnať ešte milión ďalších nezmyselných podmienok.

Jeho kolega za ním ale pošle presný opak toho, ako si Don predstavuje svoju ideálnu manželku. A tak Don stretáva Rosie, ktorá fajčí, oblieka sa výstredne, presne také je aj jej správanie sa, pracuje ako čašníčka v gay bare. Jednoducho je pre Dona stelesnením chaosu. Práve jej povaha a rodinné problémy spôsobia, že Don začne zažívať nové situácie, ktoré sú  často komické a netuší ako sa má vždy zachovať.

Mám rada suchý humor a rada sa zabavím na trápnych situáciách, preto som sa tešila, že sa pri tejto knihe trošku zasmejem. Dej bol veľmi zábavný, občas som sa prichytila, ako sa nahlas smejem v mestskej hromadnej doprave :-). Kniha bola napísaná veľmi jednoducho, autor pekne opísal správanie sa človeka s Aspergerom v spoločnosti, ako si občas ľudia neuvedomia, že tí druhí sa môžu správať tak zvláštne možno práve kvôli takémuto ochoreniu. Občas bol dej aj dojímavý, takže kápla aj slzička.

Kniha je rozhodne pre niekoho, kto má rád už ten spomínaný suchý humor a chce sa pri knihe zabaviť. Nie často sa mi stáva, že sa pri knihe nahlas rozosmejem a pri tejto sa mi to stalo už po prvých 30 stranách.

Moje hodnotenie:
7/10